Achtergrond idee:
(1)
Het idee is ontstaan naar aanleiding
van de problemen rond het voortbestaan van het bloemcorso van Groenlo. Om deze
reden heeft de DVK besloten twee wagens te bouwen om zodoende van de doorgang van
het corso van 1995 verzekerd te zijn. Het corso trok dus weer .....
(2)
Ook dit idee is ontstaan naar
aanleiding van de problemen rond het voortbestaan van het bloemcorso van
Groenlo. Het is een oproep aan de bevolking van Groenlo om er met zijn allen de
schouders onder te zetten want vele handen maken licht werk, zeker als het gaat
om het bouwen en beplakken van een corsowagen.
Idee van:
(1) Thom Kramer
(2) Marcel Walterbos
Ontwerp van:
Zowel (1) als (2) Thom Kramer d.m.v. tekeningen
Bouwlokatie:
In een tent van de Familie Arink die
werd opgezet in het weiland achter Tuincentrum Kramer
& Molenveld
Plaklocatie:
Hartman BV te Groenlo
Aantal bloemen circa:
(1) 45.000 stuks
(2) 30.000 stuks
Behaalde plaats:
(1) 7
(2) 8
Publieksprijs:
-
Deelname:
9 wagens
Extra:
Kranten artikel 1
Kranten artikel 2
Constructietekening wagen 1
Maten wagen 1
Tekening wagen 2
Foto bij artikel 3
Kranten artikel 3
Kranten artikel 4
Foto bij artikel 5
Kranten artikel 5
Het corso trekt weer...(1)
Als vele handen licht werk maken (2)
(1)
De problemen rond het voortbestaan van
het bloemencorso van Groenlo waren groter dan ooit tevoren. In de vergadering
met de bloemencommissie werd gezocht naar oplossingen. Omdat het voorstel van
de DVK om Jan Platter voorop te laten lopen in het corso opdat deze zodoende
langer zou duren, niet werd gehonoreerd omdat de kermis maar 3 dagen zou duren,
besluit de DVK om dan maar twee wagens te bouwen. Op deze wijze zou men
namelijk het gestelde minimum aantal wagens toch halen.
Al gauw staan de kranten vol met
artikelen over de DVK als redders van het Grolse corso, en maakt André zijn
radiodebuut bij Radio Gelderland.
Eén van de problemen die ontstonden
door het bouwen van twee wagen was een klein foutje in het ontwerp van de
eerste wagen. Toen de wagen namelijk eenmaal klaar was moesten de kinderen van
Hakkie helpen plakken omdat enkele plaatsen van de wagen voor de meeste
DVK-leden niet bereikbaar waren i.v.m. hun "incourante lichamen".
(2)
Omdat de DVK twee wagens bouwden moest
er een extra onderstel geregeld worden. Deze werd verkregen via Harrie Handel
Halleriet en zat nog onder een melkboerwagen.
Als beloning voor de enorme opgave die
de bouwers van DVK zichzelf had toebedeeld werd hen aan het einde van een lange
bouwperiode een barbecueavond aangeboden door Hoveniersbedrijf en Tuincentrum Kramer & Molenveld waarbij semi-beroepsvisser
René Molenveld zorgde voor overheerlijke zelf-gerookte palingen waar
waarschijnlijk de hele Bempte van mee heeft kunnen genieten.
Doordat het
bouwen van de twee wagens enorm veel serieus werk met zich meebracht zijn er
weinig anekdotes te vermelden. De hele wagenbouwperiode en kermis zijn in een
prettige sfeer verlopen al heeft de DVK op dat moment wel besloten nooit meer
twee wagens te bouwen.